måndagens träning

I måndags var KM riktigt fin. Vi jobbade mycket att flytta och få henne mjuk/ställbar/flyttbar, kortare sagt att hon skulle lyssna på mig och jobba och bli mjuk. Vilket resulterade bra:) Vi la även in travbommar i "mitten" av ridhuset (se bilden nedanför). När man red mot första bommserien skulle vi flytta för vänster skänkeln och när vi ridit över sista bommserien skulle vi flytta för höger skänkeln.
 
 
Mot slutet avslutade vi övningen med bommar och flyttningar. Vi gick in på en stor volt och galoppjobbade.
I galoppen skulle vi ställa hästarna både utåt och inåt. Kiss Me blev väldigt iriterrande på min skänkel. Vi tror/(nästan vet) att det var för att jag "höll fast" mina ben mot hennes sidor hela tiden, jag släppte inte skänkel. Det berodde på att KM var seg och trött efter traven och flyttningarna och hon då i galoppen var slö. Så det var helt enklelt mitt fel, sen har man ju ett sto så det gör inte saken bättre;) För jag själv vill inte ha en skänkeldöv häst utan en som lyssnar direkt jag lägger till skänkel eller någon hjälp överhuvudtaget. Så när jag lägger till min skänkel och KM inte lyssnar lägger jag till den direkt igen och sedan får benen "vila" , inte vara där och sparka hela tiden, utan bara när det behövs. (min åsikt) :) 
Men iaf så i galoppen kollade Marika när hon sparka och vi somsagt kom fram till att det var skänkel hon irriterade sig på. Så resten av lektionen "hängde" mina ben mer utåt så hon inte skulle bli irriterad. Då var hon jätte fin och träningen kunde sluta bra!!
 
Här är en ful ritning på hur övningen såg ut, och nej, jag kan inte rita;) 
 
 
 
 
/ Jossan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0