Nöjd & Glad häst

Idag va Fia och jag i stallet hos KM.
Vi skulle jobba med att få Km att släppna av och inte känna sig fast i munnen, dvs att hon ska ta stöd på yttertygeln och flytta sig efter vikthjälper och skänkel.
Började i skritt med bara vikthjälper, Fia överdrev för att visa mig och Km slog med svansen och visade att hallå! jag fattar med mindre hjälp.
Eftersom att det nöts mycket trav på lektioner så valde Fia att gå direkt från skrittarbete till galopp.
Hästen är ju ett flyktdjur och det är naturligt för hästen att gå direkt i galopp från strövande skritt om de tex blir anfallna av rovdjur.
Först handlade bara om att väcka henne. Då samlade Fia på kortsidorna och busgalopperade på långsidorna med tjo och tjim;)
Det fanns inte en tillstymmelse till att hon skulle bocka med henne.
Sen följde travarbete innertygeln fick hänga överdrivet löst, det tog 10 min sen gick Km glatt i form och lyssnade på minsta singnal och skötte sig exemplariskt.
Nöjd och glad häst med ryttare som låter munnen bara va understödjande på yttertygeln och ledande innertygel ibland.
OBS!!!! ryttaren hade ingen hjälm med sig och inga ridstövlar men för en gångs skull ett par ridbyxor;) sist red hon i skoterstövlar;) och joggingbyxor......hm! vi måste jobba på stilen;) tur hon skiter i andras åsikter utom hästens.
 
/Therese
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0